Årets mat og drikketrender

Her kunne jeg hatt en intro med; du blir hva du spiser,  eller lignende, men jeg starter rett på.

Spis det som føles riktig og bra for deg,  er et av de siste trendene innen mat og drikke for dette året. Bruk intuisjonen din. Kanskje vi er så proppfulle av informasjon og kunnskap om mat nå at vi kan la intuisjonen overta når vi står ovenfor valg?  Videre vil det komme flere innovative produkter som et resultat av reklame og markedsfokus. Ellers er det generelt mindre kjøtt,  og en stigende interesse for ernæring og matvarer med helsefremmede effekter.

Ser bra ut dette? Her er det litt for alle, – fra spis det som er riktig for deg – til fokus på helsefremmende mat og drikke.

Jeg selv har byttet ut caffe latte med golden latte for tiden, og i går var jeg på kurs for å lære å lage min egen kombucha. Svinger meg med andre ord på nye og uutforskende områder. Det finnes mange matblogger og rene fermenteringsblogger på nett, så søk og les på Google .

Golden latte goldenlatte perspektiv

Golden latte er en gurkemeie og ingefærdrikk med kanel, pepper og honning  – og mandelmelk, kokosmelk  – eller annen plantebasert melk. Mange helende effekter i gurkemeie er diskutert og noen er påvist, og de andre ingrediensene har jo også for noen  kjente helende effekter. Det er deilig at noe så godt kan være så sundt.

Jeg kjøper kombucha, men nå skal jeg altså lage det selv! Kombucha er en fermentert drikk med de sunne bakteriene som er bra for oss. Det er altså en form for kald gjæret te. Det er godt.

Jeg var på fermenteringskurs i går, og  fikk med meg startkultur  (Scoby)hjem,  denne skal jeg mate med litt sukker og sort eller grønn økologisk te i et par uker. Det vil forekomme en gjæringsprosess og de *probiotiske bakteriene produserer en organisk syre så resultatet blir litt syrlig. Det er mange forskjellige oppskrifter med ulike smaker  på kambucha og du kan kjøpe det ferdig også.

Det finnes mange gode blogger om fermentering og kosthold. Jeg følger Gry Hammer , og ta en titt på hjemmesiden til kursholderen jeg var  hos i går. Hun  er ikke bare opptatt av fermentering, men også spirer: Celine Battdou  Spirer er jo virkelig lyset og livet! I spiren finner du langt mer konsentrasjon av næringsstoffer enn i en hel grønnsak.

*Probiotika – levende bakterier som i studier er vist blant annet  å ha ulike helsefremmede egenskaper som å skape en gunstig bakterieflora i tarmen, stimmulerer tarmens immunforsvar, bekjemper ulike sykdomsfremkallende bakterier. 

Jeg tror jeg avslutter med å repetere introen her; Spis det som føler best ut for deg, bruk intuisjonen din.

Bildet er mitt. Inspirasjonskilden til dette innlegget var WGSN og  gårsdagens kurs på Fat og fe

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s