Jeg elsker luksus!

Det er tidsånden jeg skriver om. Jeg synes det er utrolig spennende å undersøke alt dette som forteller oss at «det er fremtiden som er nå».  Hva er dynamikken, hva er det vi er tilbøyelig til akkurat nå? Dette er gøy.  Under dette motivet  dukker – naturlig nok –  «livstil» opp som et stort anliggende.

Jeg vurderte å bruke ordet «livstil» i stedet for «trender og tendenser», der jeg skriver om hva bloggen handler om, men jeg ønsket å differensiere, skal ikke være en blogg som skriver om neglelakker og parfyme.  Men så gjorde jeg det likevel, i mitt forrige innlegg: Full kontroll med Chanel 592 Giallo Napoli

Dette gikk ikke upåaktet hen. Etter dette innlegget kom det spørsmål til meg om hvorfor jeg plutselig var blitt så opptatt av neglelakk, så opptatt at jeg måtte skrive et helt blogginlegg om det. Svaret er. Følelsene jeg beskrev i mitt forrige innlegg er et speil for mange.  Kvinner har et enormt stort forbruk av  luksusvarer.  Produkter som neglelakk og parfyme påvirker livet vårt, det gjør noe med oss, men det er ikke dermed slik at alle av oss får angstanfall disse valgene da.

«Luksus» og «mat» utpeker seg,  og kommer ettertrykkelig frem som to fenomener i vår tidsånd. I løpet av de 15 siste årene har matvarebransjen blitt trendy. Vi har fått en sterkere matkultur, fått en sterkere bevissthet om hva vi spiser, om de ulike smaksopplevelser, om innhold, om hva mat gjør med kroppen, og ikke minst hjernen. Spissede kokebøker leses og utgis  som aldri før. Går du inn på Norli finner du alle disse bøkene, og de selger. Jeg vet det, jeg har ekstrajobb på Norli.

 

mat og god helse luksus
Matprodukter og god helse er luksus.

 

Vi oppsøker matfestivaler og vi går på fermenteringskurs. Vi abonnerer – kun med et tastetrykk – på matkasser, frokostservering på døren med ferskt brød, fruktkasser og økologiske grønnsaker. Våre forbruksvaner blir digitalisert, og ikke nok med det, det utvikles også masse forskjellige kule og innholdsrike matbutikkkonsepter.

Når jeg skriver i overskriften vi elsker luksus er det nødvendigvis ikke parfyme, neglelakk og designvesker jeg mener, det er på vei ut. Nå er luksus god helse. men det er «Det sunne liv», «Det gode » som er den nye luksusen. Sunnhet og god helse er livets goder.

Sunnhet og god helse er den nye luksusen

En nye trendrapport ser på den stigende interessen for helse og sunnhet og nye spennende konsepter. Dette blir interessant å følge, og hvis det snart kommer et innlegg der jeg svirrer rundt i et spennende konsept eller i svevende i et online samfunn så vit at det er sant, at det finnes.

Jeg er en del av vi`et jeg skriver om, og alt jeg skriver er sant, men vær aldri sikker – selv om den gule neglelakken er beskrevet detaljert, og samtalen jeg referer til beskrives som om den foregår over en gylden, mahognyfarget håndplukket østers på restauranten Noma.

 

Foto: Unsplash. Kilde: Tej-gruppen

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s