Arbeiderlitteratur eller Verdenslitteratur?

Biblioteket og Litteraturgarasjen ønsker velkommen. Det er fredag kveld på biblioteket i Porsgrunn. Klokken er 19.  Amalie Kasin Lerstang, Jan Kristoffer Dale og Stian Johansen stempler inn for «Kveldsskiftet».

Forfatterene er invitert for å snakke om bøkene sine som alle tar utgangspunkt i et  industri -og arbeidersamfunn med et tidsspenn på godt og vel hundre år.

Jan Kristoffer Dale fra Froland fikk Tarjei Vesaas debutantpris i 2016 for ”Arbeidsnever”. Den fikk også Amalie Kasin Lerstang i 2014 for sin roman ”Europa”. I fjor ga hun ut diktsamlingen ”Vårs» om arbeiderbakgrunn og oppvekst på Notodden, og Stian Johansen fra Skien har skrevet om besteforeldrene som flyttet fra Trøndelag til jobb på Hydro i ”Norge og Døden”

Jan Kristoffer Dale stiller spørsmålstegn ved bruk av begrepet arbeiderlitteratur

Engasjerende samtale om arbeidsnever og identitet, men også om å settes i bås.

Porsgrunn Litteraturfestival

Per Erik Buchanan Andersen og Stian Johansen

Jeg har hørt Amalie Kasin Lerstang tidligere og har også hatt nærlesing av VÅRS hos Litteratur for alle i arrangementet «Les dikt», hun er klar og interessant å høre på. Diktsamlingen står høyt i kurs. Arbeidsnever har jeg også lest og likt, og felt tårer over, mens Stian Johansen ble et nytt fint bekjentskap.

Amalie Kasin Lerstang:   Det er to krefter som har drevet landet fremover : arbeiderbevegelsen, og en annen annen kraft, nemlig kvinnekampen – ikke oljen.

Det ble en interessant samtale. Forfatterene snakket om på hvilken måte oppveksten i et arbeidersamfunn har preget stedets og personens identitet og politiske engasjement.

Forfatteren bak Arbeidsnever Jan Kristoffer Dale skriver tettest opptil i dag, og stilte spørsmålet om hvorfor litteraturen han skriver skal settes i bås, hvorfor arbeiderlitteratur, han ønsker å skape litteratur og kunst, på lik linje som andre forfattere. Han ønsker å skape litteratur som folk kan kjenne seg igjen i, uten referanser til et f eks akademisk miljø. Det finnes for lite litteratur for hun som har jobb som renholder, mener han sterkt, og fortsetter at arbeiderlitteratur er et politisk oppheng.

Publikum i salen hadde også meninger om dette, og mente at arbeiderlitteratur var noe de kunne identifisere seg over og bli stolt av, at begrepet kunne ha en positiv og oppbyggende ordlyd, men det ble også sagt fra salen at Charles Dickens blir omtalt som Verdenslitteratur, ikke arbeiderlitteratur.

Stian Johansen som tidligere har gitt ut diktsamlinger og som også jobber på bibliotek i Skien  har nå skrevet sin første prosabok. Bakgrunnen var at han fikk høre fra moren sin at hans mormor ble sendt fra familien sin som 10-åring fordi de ikke kunne fø på henne lenger, og hun skulle jobbe. Han fortalte at han da begynte å undersøke sin mormors reise, og at det var slik «Norge og Døden» ble til. Han understreket forresten at dette var en roman, men kunne fortelle, med et smil, at moren hans sa; «jeg visste ikke at du visste» da hun hadde lest boken.

Avslutningsvis fikk vi gode høytopplesninger av forfatterne.

Samtalen ble fint og ledig ledet av Per Erik Buchanan Andersen fra Litteraturgarasjen.

 

Legg att eit svar

%d bloggers like this: